مدیر آموزش و پرورش گچساران گفت: مدیران مجتمع‌های آموزشی بهترین گزینه برای تحقق برون‌سپاری در راستای کاهش بی‌سوادی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، یدالله مرادی شب گذشته در نشست هم‌‌اندیشی با مدیران آموزش و پرورش گچساران، باشت، بهمئی و مدیران مجتمع‌های آموزشی و پرورشی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور محمد مهدی‌زاده معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی و سید مسعود ارجمند معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، گفت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های زیبا و سرسبز کشور بوده که متاسفانه معضل بی‌سوادی یکی از عواملی است که این زیبایی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با طرح پرسشی که هم‌اکنون آموزش و پرورش برای کاهش بی‌سوادی چه اقدامی باید انجام دهد، افزود: هیچ فاصله‌‌ای میان آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش گچساران با بیان اینکه به نظر می‌رسد مشکلاتی مشترک میان شهرستان‌های گچساران، باشت و بهمئی در زمینه بی‌سوادی باشد، تصریح کرد: در برنامه‌ای کاهش حجم بی‌سوادی پیش‌بینی شده بوده که بر اساس این برنامه حجم قابل توجهی از بی‌سوادان تحت پوشش آموزش و پرورش قرار داده شوند.

وی عنوان کرد: متاسفانه حجم پیش‌بینی شده مورد نظر تحقق پیدا نکرد که این امر دلایل زیادی داشت.

مرادی غیرواقعی بودن آمار اعلام شده بی‌سوادی و آمار موجود را یکی از دلایل عدم تحقق کامل کاهش بی‌سوادی دانست و گفت: بعضی افراد به تصوراتی از جمله افزایش دریافت یارانه و تحت پوشش قرار گفتن توسط ادارات حمایتی خود را بی‌سواد اعلام کردند و این موضوع سبب شد تا در بدو کار با آمار بالای بی‌سوادی مواجه شویم.

وی پراکندگی جغرافیایی افراد بی‌سواد در بسیاری از روستاها را از دیگر عوامل عدم تحقق برنامه پیش‌بینی شده برای کاهش حجم بی‌سوادی در برخی شهرهای استان دانست.

مرادی عنوان کرد: از دیگر موانع و مشکلات جدی کاهش بی‌سوادی این است که عده‌ای مراجعه کرده و خود را بی‌سواد معرفی می‌کنند در حالی که اسامی این افراد در سامانه ثبت نشده است و اثبات این مسئله نیز با موانعی روبه‌رو شده است.

مدیر آموزش و پرورش گچساران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بخش کاهش بی‌سوادی متوجه می‌شویم که مافیایی در حال شکل‌گیری است، گفت: شرکت‌هایی در مناقصات کاهش بی‌سوادی شرکت می‌کنند که بعد از فعالیت این شرکت‌ها، عملاً خروجی مطلوبی در زمینه کاهش بی‌سوادی و تغییراتی در چرخه آمار بی‌سوادی ایجاد نشده است.

مرادی خاطرنشان کرد: البته حوزه ارزیابی آموزش و پرورش استان نیز در حال بررسی و پیگیری این قضیه است.

وی با اشاره به عدم توجه به برون‌سپاری از دیگر عوامل عدم تحقق کاهش بی‌سوادی، با بیان اینکه بهترین افراد برای اجرای طرح برون‌سپاری، مدیران مجتمع‌های آموزشی هستند، گفت: در منابع مالی برای مدیران مجتمع‌های آموزشی ایجاد انگیزه‌ای دیده نشده است.

انتهای پیام/۸۲۰۰۱/م۴۰

منبع : خبرگزاری فارس