هاشمی افزود: البته سلایق مختلف باید هدف و چارچوب های مشترک داشته باشند و با رویکرد وحدت حرکت کنند و لازمه آن وجود محورها و اصول ثابت است.

: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  در نشست شورای فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت : اگر چه پیشرو از حیث اقتصادی و سیاسی نیست اما این استان یک استان دانشگاهی است و از نظر منابع دانشگاهی و تعداد دانشجو به نسبت جمعیت در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

به گزارش“عصردنا” سید ضیاء هاشمی افزود: به ازای هر ۱۰۰نفر جمعیت بیش از هفت دانشجو در این استان وجود دارد و این ظرفیت بزرگ و طلیعه امیدی است که ننگ محرومیت از استان برداشته شود.

وی اظهار داشت: محرومیت برای این استان افتخار نیست و موجب حسرت و ناراحتی است و البته راه حل آن برداشتن عنوان محرومیت نیست و باید تلاش کنیم که واقعا محروم نباشیم و پیشگام این مهم دانشگاه است.

وی ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاههای استان و افزایش انگیزه ها و تلاشها در این راستا را یک کار مهم فرهنگی دانست و گفت: اگر دانشگاه بتواند در رفع محرومیت و ارتقای اقتصادی نقش آفرینی کند، این کار یک هدف فرهنگی بزرگ است.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری همچنین با بیان اینکه باید تعریف فرهنگ را تغییر دهیم، تصریح کرد: علت اینکه هنوز با بسیاری از مشکلات فرهنگی روبرو هستیم این است که نگرش غلطی به فرهنگ وجود دارد و هنوز نگرانی ما این است که ظاهر و نمودهای ظاهری چگونه است.

وی با بیان اینکه باید به شعارهایی که می دهیم گاهی فکر کنیم، به یکی از سخنرانی هایش در جمع دانشجویان با موضوع آزادی و امنیت و قانونمندی اشاره کرد و گفت: بحث من این بود که دانشگاه باید آزاد و مستقل باشد و آزادی در گرو قانونمندی است و این ها موجب رشد دانشگاه می شود و بستری فراهم می کند که همه سلایق مشارکت کنند.

هاشمی افزود: البته سلایق مختلف باید هدف و چارچوب های مشترک داشته باشند و با رویکرد وحدت حرکت کنند و لازمه آن وجود محورها و اصول ثابت است.

وی ادامه داد: در حرکت های رسمی کلان محور حرکتها قانون است و مدیریت کلان اجرای قانون جایگاه رهبری است و هرکس دغدغه اقتدار ملی دارد باید دغدغه انسجام ملی و اقتدار رهبری را داشته باشد.

هاشمی همچنین استقلال و آزادی را جزء آرمانهای فرهنگی انقلاب دانست و گفت: اگر این انقلاب ریشه در علایق مردم دارد به خاطر این است که گفتمان جامع و بدیعی را ارائه داده اما ما گاهی یک سویه به این ها نگاه می کنیم و موجب ایجاد فاصله می شویم.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر قانونمداری در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: قانون شکنی و تخریب دیگران گذر کردن از مرزهای فرهنگی است و دانشگاه باید پیشگام این باشد که در عین وجود اختلاف نظرها با هم کار کنند و این را به جامعه تسری دهند.

وی همچنین با اشاره به برخی آسیبهای فرهنگی در جامعه افزود: باید مشفقانه به دنبال حل این آسیبها بود و با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کرد.

وی گفت: نهی از منکر به معنی فضولی کردن در کار دیگران نیست بلکه به معنای کمک کردن به دیگران و شفقت است اما اگر جایی منکر موجب ایجاد مزاحمت برای مردم شد باید قانون وارد عمل شود.

هاشمی، امر به معروف و نهی از منکر را مبنای مراقبت اجتماعی، حفظ سلامت جامعه، پیوند، همدلی و افزایش سرمایه های جامعه دانست و گفت: ما این فریضه را به گشت ارشاد تنزل داده ایم و این یک نگاه غلط است.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری همچنین با بیان اینکه همه دانشگاه فرهنگ است، گفت: اینکه دانشجو را تحویل بگیریم و از یک سطح علمی و تربیتی به یک کارشناس، انسان با انگیزه و سرشار از امید تبدیل کنیم این یک کار فرهنگی است و همه دانشگاه در این خصوص نقش دارد.

وی بر بسترسازی در دانشگاهها برای مشارکت دانشجویان تاکید کرد و بیان داشت: مدیریت فرهنگی و کار فرهنگی نتیجه زودبازده ندارد و فرهنگ یک کار تدریجی است و براین اساس باید تلاشها در این عرصه بیشتر شود.

هاشمی بر تشکیل اتاق فکر دانشگاهیان استان تاکید کرد و گفت:  دانشگاهیان باید به عنوان مشاوران مدیریت فکری جامعه تعریف شوند.

وی افزود: طرح هایی در وزارت علوم تعریف شده که دانشگاه به عنوان مرکز حوزه نخبگی در هر استان باشد و بستری برای گفتگوی نخبگان ایجاد کند و نتایج آن به سطوح مختلف برنامه ریزی ارائه شود که نهاد ریاست جمهوری هم از این طرح استقبال کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث اسلامی کردن دانشگاهها گفت: سند اسلامی کردن دانشگاهها سند جامعی است اگر چه نقدهایی هم بر آن وارد است.

وی با بیان اینکه تصویر خوبی از دانشگاه اسلامی ارائه نشده است، اظهار داشت: خیلی ها این طور تصور کرده اند که دانشگاه اسلامی باید کارکردی همچون یک هیئت مذهبی داشته باشد در صورتی که اینگونه نیست و این سند در همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مدیریتی بسیار جامع دیده شده است.

همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تا تنوع دیدگاهها را به رسمیت نشناسیم نمی توانیم وحدت و همگرایی داشته باشیم و اگر فکر کنیم که همه باید دارای یک نظر و یک دیدگاه باشیم حتما دچار تنش خواهیم شد.

وی افزود: اگر تنوع روشها و سلایق را در چارچوبهای مشترک قبول کنیم آن وقت می توانیم این همگرایی و هماهنگی عملی را ایجاد کنیم.

هاشمی تصریح کرد: تا نگاههای تخصصی به حوزه فرهنگ و دیگر حوزه ها نداشته باشیم نمی توانیم مدعی باشیم که دانشگاه هستیم و دانشگاه همانطور که تولید علم می کند باید برای جامعه الگو سازی فرهنگی نیز کند.

منبع : عصردنا