تبلیغ اینکه هرکس موافق مذاکره با غرب باشد پس غیر خودی و ضد انقلاب است و مخالفین مذاکره لزوماً انقلابی و خودی هستند نمونه ای از تلاش برای دو قطبی کردن جامعه است و یا دفاع از ارزشها را سهم گروهی خاص و دیگرانی که چنین ادبیاتی ندارند را ضد ارزشها نام بگذارند نمونه دیگری است با همین منطق دو قطبی سازی کاری کردند که ۹ دی به نفع یک اقلیت ناچیز و بقیه مردم را ضد آن قلمداد نمودند.

– محمد علی وکیلی * :  از ویژگی‌های کهن جامعه ایران تحمل،مدارا و سازگاری فرهنگی است.دیر زمانی است که این مهد کهن انواع نگرشها،دیدگاهها و رنگ‌ها را ذیل نام ایران در دامن خود جای داده و نگاه برابر را در بین آنان ترویج می‌دهد. هر گوشه اش رنگی خاص دارد ولی تمام رنگ هایش در درون سه رنگ پرچم ایران خلاصه می‌شوند.

گویش‌های متفاوت نشان هویت فرهنگی هر قوم است. اما قوت گویش‌ها در مقابل رسایی زبان فارسی سر تسلیم و تعظیم فرود می‌آورد. در اینجا عاشورا بخش مهمی از فرهنگ را تشکیل می‌دهد چنانچه نوروز نیز رویه دیگر همین فرهنگ است. برغم این همه تنوع فرهنگی و حتی مذهبی اما وحدت خواهی و احترام به حقوق دیگران مهمترین عامل انسجام و عامل مهم در حفظ حریم سرزمینی بوده است. اما چند صباحی است که برخی سیاسیون تلاش دارند به بهانه‌های واهی جامعه را دو قطبی نمایند.

 اینان با منطق صفر و صد می‌کوشند هر آنکس که اندکی تفاوت نگاه داشته باشد غیر خودی و جامعه را به خودی و غیر خودی تقسیم نمایند. در نگاه این طایفه دو رنگ بیشتر وجود ندارد گروهی سیاهند و بخشی (که خودشان هستند) سفید می‌باشند با همین متر، بهشت و جهنم و سعادت و شفاوت را نیز اندازه می‌گیرند و آنرا تقسیم می‌کنند.

تیر و طایفه فکری خود را سعادتمند و اهل بهشت،بقیه جامعه را سیاه بخت و اهل جهنم می‌پندارند جهنمیان نام می‌گذارند این در حالی است که جامعه مجموعه ای از رنگ هاست. شاید به تعداد آدمها و سلایق رنگ وجود دارد و جامعه رنگین کمان است. تلاش گروههای کوچک برای مصادره ارزشها به نفع خود و تنزل دادن آن در حد قامت کوتاه خود باعث تخصیص اکثر می‌شود.

تبلیغ اینکه هرکس موافق مذاکره با غرب باشد پس غیر خودی و ضد انقلاب است و مخالفین مذاکره لزوماً انقلابی و خودی هستند نمونه ای از تلاش برای دو قطبی کردن جامعه است و یا دفاع از ارزشها را سهم گروهی خاص و دیگرانی که چنین ادبیاتی ندارند را ضد ارزشها نام بگذارند نمونه دیگری است با همین منطق دو قطبی سازی کاری کردند که ۹ دی به نفع یک اقلیت ناچیز و بقیه مردم را ضد آن قلمداد نمودند.

 با این روش کاری کرده اند که اکثریت مردم صفت فتنه گر پیدا کرده اند و در نتیجه مخالفین فتنه تنها منحصر در چند ده نفری که در روز ۹ دی در میدان فلسطین جمع بودند؛ شده است. به هر روی با متر منفعت طلبی و قدرت خواهی و خود حق بینی نمی‌شود به جاذبه حداکثری رسید و قادر به ادامه حیات نیست حداکثری رسید. با این شاقول دفع حداکثری و جذب حداقلی رخ می‌نماید هیچ گروه سیاسی با منطق صفر و صد وسیاه و سفید کردن جامعه راه به جایی نمی‌برد انتظار است که تلویزیون و منابر و تریبون‌های رسمی کشور از ترویج منطق صفر و صد بپرهیزند از فرصت ایجاد شده کنونی که گفتمان اعتدال را بر صدر نشانده بهره جویند و امکان آشتی ملی را فراهم آورند.

اینقدر بر طبل فتنه کوبیدن و کوک کردن ساز جدایی و تفاوت و دو گانگی‌ها نه به نفع نظام و کشور و نه خواست مردم است.

آنچه می‌بایست گفته شود گفته شده، تکرارش، ملال آور و شک برانگیز است، فرصت دهید تا دولت تدبیر، وقت و انرژی خود را صرف خدمت نماید.

دو قطبی کردن جامعه خلاف مصالح ملی و منافع عموم است. کارت زرد‌های پی در پی این روزهای مجلسیان به دولتمردان نمونه تنگ نظری و افراطی گری است.

گویا این عده نمی‌خواهند فضای جامعه بطرف اعتدال و آرامش پیش رود شاید منافعی در رادیکالیزه کردن فضای عمومی است پیام حرف مردم در ۲۴ خرداد این است که دیگر بس است!

* امروز روزنامه ابتکار

منبع : عصردنا