یاسوج ۲۴:حسن غفاری در گفت و گو با خبرنگاران به بیان ویژگی های عکاسی آیینی و عاشورایی پرداخت و اظهار داشت: یکی از مراحل تهیه عکس وعکاسی شناخت و انتخاب موضوع است و در عکاسی مراحلی وجود دارد که در وهله نخست خود را می شناسیم و بعد شناخت ابزار و شناخت موضوع است.
وی بیان کرد: در ایران محرم و عاشورا یکی از موضوعات عمومی بسیار گسترده برای عکاسی است که اغلب عکاسان از این دهه به عنوان یک غنیمت عکاسی نگاه می کنند وممکن است که عکاسانی در محرم عکس بگیرند اما موضوع آنها محرم نباشد و فضایی شکل می گیرد که افراد دوست دارد عکس مثلا پرتره، یا عکس فرم بگیرند.
این عکاس برجسته کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اغلب عکاسان ایرانی برای ایام محرم در تقویم کاری خود برنامه ریزی می کنند و به صورت جدی مطالعه می کنند که برای ثبت لحظات در ایام محرم به چه جاهایی بروند چون در این ایام غذا و نذری فراوان است و مردم با همدیگر مهربان تر هستند و جای خواب برای عکاسان در حسینیه ها ، تکایا و مساجد وجود دارد و این شرایط دلنشینی را برای عکاسی فراهم می کند و برخی با اعتقاد مذهبی در این جریان سهیم می شوند و برخی هم به طور ناظر و بی طرف عکس می گیرند.
غفاری افزود: اولین تاثیر گذاری عکاسی آئینی ثبت فرهنگ است و در ایام محرم و عاشورا بسیاری از افراد متناسب با شغل خود می خواهند در این جریان شریک باشند و مثلا فردی با نوحه خوانی یا آشپزی، رانندگی، گلاب پاشی ویا فعالیت دیگری می کند و می توان به سایر مشاغل اشاره نیز کرد و عکاسان نیز با دوربین خود در این حرکت مذهبی شرکت و نقش ایفا می کنند.
وی عنوان کرد: همه ساله دوره های مختلف متناسب با شرایط سیاسی جامعه نگاهمان نسبت به محرم تغییر می کند و در مقطعی می گویند محرم یک حماسه است و الان در دهه کنونی می گویند عاشورا یک فرهنگ است و متناسب با دیدگاهی که با این ایام داریم برخورد می شود و ما عکاسان دوست داریم این جریان فرهنگی ثبت شود.
این عکاس مطرح کشور بیان کرد: چون نحوه عزاداری در شهرها و روستاهای مختلف تا اندازه ای باهم متفاوت دارد و این موضوع جذابی است به همین خاطرعکاسان سالانه برنامه ریزی می کنند که در هر سال در یک نقطه مشخص حضور پیدا کنند و متناسب با فرهنگ آن منطقه عکس های متفاوتی تهیه کنند.
وی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد یک سری آیین های کاملا متفاوت از هم داریم به طور مثال در شهرستان دنا و روستای کریک و کوخدان یک مراسم علم گردانی داریم و علم های بسیار متفاوت از علم های عاشورایی که متفاوت از هرجایی نیز تزئین می شود.
غفاری اظهار داشت: در منطقه زیلایی یک مراسمی را در روز عاشورا داریم که هر خانه به اندازه مصرف اهالی خانه و یا بیشتر غذا می پزد و مازاد آن را به مسجد و هیئت ها می دهد و آن هیئت ده ها نوع غذای متفاوت نذر می آید و زن ها در روستای موشمی زیلایی با بخشی از چادر خود با حالتی شبیه زنجیر زدن به عزاداری می پردازند که مختص این منطقه است.
وی افزود: در شهرستان لنده ما دسته های عزاداری و تعزیه را داریم که قدمت تاریخی دارند و موروثی و نسل به نسل خانواده ها تعزیه گردان واقعه عاشورا هستند که خیلی متفاوت برگزار می شود.
غفاری ابراز داشت: رسم هایی هم در روستاهای اطراف وجود دارد که در ۹ روز در روستای خود عزاداری می کنند اما روز عاشورا در شهرهای بزرگ جمع می شوند و یک عزاداری بسیار بزرگی را انجام می دهند ومعمولا رسم بر این است که زنجیر زنان و سینه زنان در ایام محرم به سمت امامزاده ها و یا گلزارهای شهدا می روند و به عزاداری می پردازند و همه ساله نیز این رسم تکرار می شود و می تواند برای عکاسی جالب باشد.
این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به فرهنگ ها و آیین های ویژه ای که در حوزه محرم وجود دارد و برای انتقال فرهنگ عاشورا به نسل های آینده کارهای خوبی در سالهای اخیر در استان انجام شده و این کار توسط عکاسان مطرحی همچون اسحاق آقایی، داود ایزدپناه، حسن فتاحیان، سلیمان حسنی و … به صورت می گیرد وکار انها ستودنی است زیرا بدون اینکه سفارشی باشد و یا کسی به انها بگوید و یا از سوی کسی حمایت شوند به صورت خودجوش این کار را انجام می دهند.
غفاری تاکید کرد: در حوزه عکاسی آیینی و سفر به مناطق با دیدن صحنه های جانبی چیزهایی ما را آزار نمی دهد چون عکاس مستند اجتماعی هستیم و دخل و تصرفی نداریم و هر اتفاقی جلوی ما رخ دهد آن را ثبت می کنیم وخیلی از این اتفاقات برای ما نگران کننده نیست زیرا در جایگاه اصلاح، تحلیل و تنقد نیستیم و یک واسطه بی طرف و بی غرض هستیم و هر چه جلوی ما رخ دهد ثبت می شود.
وی گفت: ما عکاس دهه زمانی خودمان هستیم و این اتفاق در زمان ما رخ می دهد و برای ما خوراک و پوشاک، رفتار و نحوه عزاداری و فضای عمومی و رفتارهای جمعی مردم مهم است و انها را عکاسی و ثبت می کنیم.
غفاری ابراز داشت: به خاطر اینکه بتوانم نام کهگیلویه و بویراحمد را طبق عادات همیشگی تکرار کنم، بسیاری از مناطق گردشگری و تفریحی و آیین های مذهبی را در مجلات سراسری چاپ می کنم و اخیرا نیز تعدادی از عکس های ما در بیلبوردهای بزرگ و اتوبان های تهران به اسم کهگیلویه و بویراحمد نصب شده اند واز این بابت بسیار خوشحالم زیرا هم فرهنگ ما نمایش داده می شود و هم نام کهگیلویه و بویراحمد که برخی می گویند تلفظ ان سخت است تکرار و روان می شود و شناخته می شود.
این عکاس برجسته کشور در پایان افزود: امسال به عنوان یک مولف کتاب درسی مطالبی را در حوزه عکاسی می نوشتم که توانستم در این کتاب یکی سری از عکس های استان کهگیلویه و بویراحمد را بگنجانم که باز نشان دهنده فرهنگ ماست و جالب اینجاست که بخشی از این کتاب درسی مربوط به هنرستان رشته عکاسی به مسئله تک نگاری و یک فعالیت مردم نگاری می پردازد و یک مجموعه عکسی از تعزیه گردان های لنده در این کتاب درسی چاپ می شود و بخشی از فرهنگ عاشورایی استان گنجانده خواهد شد.

انتهای پیام/