وضعیت بد حمل ونقل عمومی است که باعث شده شهروندان علاقه چندانی به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی نداشته باشند، البته برای استفاده از حمل و نقل عمومی توسط شهروندان باید فرهنگ سازی شود، که این مساله زمانبر است.

 سید چمران موسوی :  در شهر امسال نسبت به سال گذشته بدتر شده ودلیل آن را می توان ورود و تردد اتومبیل بیش از ظرفیت خیابان های مرکزی شهر و علاوه برآن می توان به عواملی چون از رده خارج نکردن ماشین های فرسوده، تردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین و رعایت نکردن قوانین توسط همشهریان ، محل پارک خودرو ، نامناسب بودن برخی معابر و رعایت نکردن قوانیین توسط رانندگان مخصوصا موتور سواران اشاره داشت.

 نحوه نادرست استفاده افراد از خودرو از جمله دلایلی است که ترافیک را افزایش می دهد. شهروندان برای هر کار کوچکی با خودروهای شخصی خود ازاین نقطه شهر به نقطه دیگر می روند، درحالی که هم اکنون با به وجود آمدن شهر الکترونیک می توان بسیاری از کار ها را بدون انجام این سفرها انجام داد. برخی عادت های بد شهروندان مانند گشت زدن های بی هدف درشهر نیز از دیگردلایل افزایش ترافیک است. مساله دیگری که دراین زمینه وجود دارد.

 وضعیت بد حمل ونقل عمومی است که باعث شده شهروندان علاقه چندانی به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی نداشته باشند، البته برای استفاده از حمل و نقل عمومی توسط شهروندان باید فرهنگ سازی شود، که این مساله زمانبر است.

کاربریهای نامناسب، رانندگان ،سفرهای درون شهری و عریض نبودن خیابان های داخل شهر به صورت روزانه،۴ مولفه ای است.

 اگر روند این ۴ مولفه منطقی شود تا حدودی روان سازی عبور و مرور در سطح خیابان های شهر اتفاق می افتد. زمانی ترافیک تعریف منطقی پیدا می کند، که مردم سفرهای غیر ضروری خود را کاهش بدهند.

نوع کاربری زمین و نحوه برنامه ریزی شهری می تواند هم در کوتاه مدت و هم دراز مدت دارای اثرات بنیادی بر ایمنی معابر و جریان ترافیک داشته باشد. این عوامل نه تنها شرایط و محیط ترافیک امروزی را خلق می کنند ، بلکه اغلب چهارچوبی را به وجود می آورند که در آن میان ترافیک آینده ( که می تواند بسیار بیشتر باشد ) می بایست عمل نماید .

بنابراین لازم است که اطمینان حاصل شود که افراد مسئول کاملا از پیامدها و کاربردهای پیشنهادی خود آگاه بوده و همچنین تلاش بر تضمین این نکته باشد که برنامه ریزی نادرست باعث ایجاد مشکلات فزاینده ایمنی معابر،بالا رفتن میزان ترافیک، افزایش آلودگی،ناهنجاریهای اجتماعی(عصبی شدن راننده ها) یا خطرات تصادف در سالهای آتی می گردد.

همچنین در مورد میزان ظرفیت خیابان های داخل شهر (میدان هفت تیر و خیابان های اطراف) که به دلیل تجمع مراکز تجاری(مراکز خریدو بانک ها) و مراکز بهداشتی -درمانی هر خودرو نیاز به ۶۰ تا ۵۰ متر مربع فضا دارد که باتوجه به این موضوع هم اکنون از ۳برابر ظرفیت معابر موجود استفاده می شود.

منبع :