یاسوج ۲۴: آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) و در جمع طلاب حوزه های علمیه سراسر استان گفت: پیامبر اکرم فرمودند کسانی که شاهدند، برای غایبان و پدران برای فرزندان تبلیغ کنند، تبلیغ این که علی (ع) امام بعد از من و ولی بعد از من است؛ با جمله اول خواست بگوید دین و آیین من تنها  برای مکه و مدینه نیست بلکه در جغرافیای آن زمان باید وسعت پیدا کند و نه دینی برای این زمان، بلکه برای آینده هم هست پس پدران به فرزندان بگویند.

مشروح صحبت های در ذیل آمده است:

* رسالت نبی مکرم اسلام، تبلیغ علی ابن ابیطالب بود و رسالات خداوند هم تبلیغ یک انسان کامل و الگوی کامل است و پیامبر (ص) فرمودند همه در این تبلیغ مشارکت کنند و تنها مخصوص طلاب و روحانیون نیست.

*شاید بتوان این نتیجه را گرفت که تبلیغ علی ابن ابیطالب متضمن توحید و رسالت است اما توحید متضمن رسالت نیست و رسالت متضمن ولایت نیست.

*بسیاری از افراد موحد بودند اما به نبی مکرم گرایش نیافتند، پیرو نبی مکرم شدند اما به گرایش نیافتند، سوال این است که چه چیزی در ولایت است که رسالت الهی و رسالت رسول خداست و همه مامور به تبلیغ او می شوند؟! شاید رمزش این باشد که در این ندای ولایت، هم ندای رسالت نهاده شده و هم ندای توحید.

*در این سه کلمه ” وصی رسول خدا ” ، کلمه وصایت و ولایت متضمن عنصر سوم، رسول متضمن عنصر دوم و الله متضمن عنصر اول است، اساسا تبلیغ علی ابن ابیطالب تبلیغ عنصر هدایت است، یعنی نبی مکرم نشان داد هر کس خودش را به من بسپارد و تمام ظرفیتش را در اختیار من قرار دهد، من او را به تمامی ظرفیت هایش خواهم رساند و شکوفا خواهم کرد و چون علی (ع) اوسع قلوب بود و می توانست تا بلندای نفس نبی مکرم رشد کند به این مقام رسید.

*مگر قرآن در کنار الگوی ذهنی که مطرح کرد، حضرت ابراهیم(ع) و موسی (ع) و عیسی (ع) و (ص) را به عنوان کسانی که به خدای بزرگ ایمان آوردند معرفی نکرد؟! اساسا معرفی الگوهای عینی در کنار الگوهای ذهنی رسالت دین است.

*به نظر می رسد رسالت همه طلبه ها در این کلمه ” فالیبلغ الشاهد الغائب و الوالد الولد ” که جغرافیای آن روز و تاریخ آینده تا قیامت را شامل می شود و این وظیفه و رسالت طلبه ها را نشان می دهد .

*هر گونه حمایت از حوزه به معنای خارج کردن پرونده های بسیاری از سیستم دستگاه قضا و خلوت کردن پاسگاه ها و فضاهای انتظامی می باشد ، تردید نکنید اگر حوزه بتواند نقش خودش را ایفا کند بزرگ ترین خدمت  را در راستای فرهنگ دینی خواهد کرد و بسیاری از نهادهای کشور که برای مقابله با آسیب ها هستند.

*موضوع آسیب آن ها از بین می رود و نهادهایی که نماد خدمت هستند و متاسفانه در آن گاهی غارت اتفاق می افتد، تربیت حوزوی و دینی می تواند آن ها را تنها به خدمت اما بدون غارت، معطوف کند، این نقش حوزه است و تربیت یافتگان حوزه و کسانی که پای منبر مبلغان حوزه هستند بی شک می توانند جامعه ای را بسازند و مدیریت کنند که جامعه ای ایده آل همراه با حیات طیبه مردم آن باشد.

*منزلت علم و تعلم در دنیای حوزه را بدانیم که اگر قدر حضورمان در این عرصه را بدانیم، می فهمیم و می دانیم و پیش از این که وراد عرصه علم بشویم، اگر ما بدانیم خدا رفعت و درجه داده، اگر بدانیم علما همپای انبیا هستند و علما سنگربانان و مراقبان اندیشه جامعه و مانند مرزداران هستند و نه تنها فرشتگان الهی بلکه کل هستی پیوسته برای کسانی که طالب علم هستند استغفار به معنای دعای تطهیر و رشد می کنند، جایگاه علم و معلم و متعلم برای ما روشن می شود و بسیاری از دلزدگی ها و ناامیدی ها و پژمردگی ها و ابهام ها برداشته می شود، این ها آسیب امروز دنیای علم و دنیای طلبگی ما هستند.

*یکی از آسیب هایی که وجود دارد این است که، ورود به عرصه علم پیش از دانستن منزلت علم، انسان را در متن تحصیلش، پژمرده، وا زده و دارای سوال می کند که این برای چیست، اما اگر علم را در مقابل جهل، عالم را در مقابل جاهل و متعلم را در مقابل انسانی که اهل تعلم نیست بفهمیم و بشناسیم، بی شک در زمانی که در چرخه علم هستیم نگاهمان تغییر می کند، تنبلی در دنیای تحصیل را باید کنار گذاشت و با نشاط باید درس خواند.

*نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در پایان این نکته را یاد آور شد اگر کسی علمی را آموخت اما این علم در هدایت او اثر نداشت و او را تغییر نداد، هر پله ای از پله های علم راعبور کند، این پله صعود نیست بلکه پله های سقوط اوست. انسانی می تواند از علمش بهره ببرد که به آن عمل کند./صبح زاگرس