رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: برخی بحران‌های پیش آمده موجب شد تا نتوانیم برای کنترل کیفیت اسکانیا تصمیم‌گیری کنیم.

 به گزارش خبرگزاری فارس از ، نیره پیروزبخت ظهر امروز در حاشیه انتصاب مدیرکل جدید استاندارد در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص کیفیت لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور و کنترل آن اظهار کرد: بخش عظیمی از این کار بر عهده وزارت بهداشت است و آن قسمت هم که وظیفه ما بوده در خصوص واردات، نظارت‌های کافی را انجام داده‌ایم.

وی قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی را در دنیا دارای مقام نخست در میان همه کالاها دانست و گفت: تلاش ما این است تا از مبادی مختلف که چنین کالاهایی وارد کشور می‌شود مورد نظارت و بررسی قرار گیرند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران مواد غذایی را نیز به مانند لوازم بهداشتی و آرایشی در زمره فعالیت‌های وزارت بهداشت برای نظارت بر کیفیت دانست و گفت: با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی در تعامل هستیم و معتقدیم باید هر سه مجموعه نسبت به شعار از مزرعه تا دهان برای سلامت هموطنان خود جدیت به خرج دهیم.

پیروزبخت ادامه داد: باید این فرهنگ از مزرعه تا دهان را در کشور جا بیندازیم حال این که در کشورهای پیشرفته دنیا پا را از این فراتر گذاشته و نظریه از مزرعه تا سلول‌های بدن را مد نظر قرار داده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از استاندارد اجباری برای تعداد هزار قلم کالا یاد کرد و گفت: در خصوص مواد غذایی آن دسته مواد غذایی تولید شده از بخش صنعتی مشمول استاندارد اجباری است و تولید سنتی آن در دستور کار استاندارد قرار نگرفته است.

پیروزبخت در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران در زمینه برنامه‌های استاندارد برای خودروها و کیفیت آن‌ها سخن به میان آورد و گفت: برنامه بازنگری استانداردها و فرآیندها را برای خودروها در دستور کار داریم.

این مسئول سپس به موضوع استاندارد خودروی اسکانیا و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد اشاره کرد و گفت: در این خصوص یک سری تنش‌هایی ایجاد شد که وقتی در موقعیت بحران و تنش قرار می‌گیریم تصمیم‌گیری درستی نمی‌توان اتخاذ کرد و در این بحران نتوانستیم بازنگری استانداردها و فرآیندهای اسکانیا را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه افزود: در مصاحبه‌های اخیر من که برای خیلی‌ها خوشایند نبود این اعتقاد را بیان کردم که نه فقط برای خودرو بلکه برای بیشتر صنایع کشور باید به آن درجه از کیفیت برسیم که برای ارتقای کیفیت نیازی به حکم حکومتی نباشد که روزی به تولید کننده بگویند ایربگ باید اجباری باشد و روز دیگر چیز دیگری را اجباری کنند.

وی به انجام بازنگری در کیفیت اسکانیا اشاره کرد و گفت: متأسفانه تغییر طراحی در آن بسیار زیاد است و همین کار ما را مشکل کرده است.

پیروزبخت تغییر طراحی‌ها را مشکل اصلی برای کنترل کیفیت کامیون‌ها و اتوبوس‌ها دانست و گفت: وقتی در یک کامیون و اتوبوس به جای یک باک سه باک سوخت تعبیه کرده‌اند این به معنای کار گذاشتن بمب در خودرو می‌باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: در برخی از اتوبوس‌ها ال‌ای‌دی و یا مانیتور نصب کرده‌اند که این هم سیستم برق را کاملا تغییر می‌دهد و دیگر تأییدهای اولیه ما در آن‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه به موضوع کیفیت کالاهای چینی پرداخت و گفت: تفاهمنامه‌ای با چینی‌ها برای کنترل کیفیت کالاهای وارداتی امضا کردیم اما آن‌ها برای ارائه اطلاعات لازم با ما همکاری نکردند و اکنون در حال تجدید نظر دو طرفه هستیم.

پیروزبخت خاطرنشان کرد؛ که حدود ۲ هزار و ۱۱ تعرفه چینی مشمول مقررات استاندارد اجباری است که ما نیز گواهینامه آن‌ها را چک می‌کنیم.

انتهای پیام/۲۵۷۱/ط۴۰

منبع : فارس نیوز