- سایت های خبری
- پنجشنبه 16 ژانویه 2014 - 09:01
آیا زیر گذر گچساران تنها راه حل بود؟به قلم لهراسب محمدی
زیر گذر شهرمان گچساران که چند سالی است باتوجه به اینکه قرار بود مشکلی از مشکلات شهرمان راکم نماید ،عامه مردم احساس می کنند به یک مشکل تبدیل شده تا مشکل گشا.
در کشورهای مختلف چه توسعه یافته و چه درحال توسعه وبقیه کشورها جهت اجرای طرحها ی عمرانی وزیربنایی قبل از هر کاری مطالعه طرح بسیار دقیق انجام می گیرد.
مطالعه علمی،از نظر فیزیک محل احداث ،مطالعه آب وخاک واقلیم موجوددر منطقه،محاسبه هزینه ها ومقرون به صرفه بودن از جمله مباحثی است که باید بادقت مد نظر قرار گیرد. در کنار همه اینها مطالعه بومی محلی هم از اهمیت خاصی برخورداراست واز افراد بومی محل اجرای طرح ،سوالاتی در رابطه با وضعیت جغرافیایی محل به عمل می آید، شاید موردی باشد که ازدیدمطالعه علمی به چشم نیاید و راه گشای خوبی برای اجرای طرح باشد.
ما در بحث پیش رو قصد داریم مقوله زیر گذر شهرمان گچساران که چند سالی است باتوجه به اینکه قرار بود مشکلی از مشکلات شهرمان راکم نماید ،عامه مردم احساس می کنند به یک مشکل تبدیل شده تا مشکل گشا.
بنده حقیر به عنوان یک شهروند چون در رابطه با مسائل مهندسی و شهرسازی اطلاعات ندارم به سراغ عزیزانی رفتیم که دراین رابطه تخصص دارند ودرگیر مسائل شهری وشهرسازی هستند.
سوالی که مطرح است این است که آیا زیر گذر تنها راه حل برون رفت ترافیک شهر ما بوده ویا راه کارهای دیگری هم بوده.
مهندس اساغر کارشناس عمران و ساختمان :
مطمعنان زیر گذر تنها راه حل برای رفع معضل ترافیک شهری نبود شاید آخرین راه حل بود.ما بچه های نظام مهندسی به مسئولین شهرداری آن موقع که پیشنهاد زیر گذر را داده بودند مخالف بودیم ،حتی بنده در رابطه با وجود آب زیر سطحی به شهردار وقت هشدار دادیم که باعث مشکلاتی در آینده خواهدشد.که عنوان کردند که دستگاهای ژیو تکنیک آب را در عمق ۱۰ متری تخمین زده و من قانع نشدم به آنها گفتم من روی ماشین زیر پام شرط می بندم که آب این منطفه در عمق ۳متری است.
مشکل اصلی شهری برمی گشت به ایستگاهای تاکسی که پیشنهاد جابجایی آنها را دادیم که میشد ایستگاههارا از تقاتع ها پر ترافیک فاصله دادتا از بار ترافیک کاسته شود .
پیشنهاد بعدی احداث باند دوم از روبروی بانک ملی تا بازار میوه فروشان بود که به تصویب شورای شهر هم رسید که متاسفانه با مخالفت مسئولین وقت روبرو شد ولی زمان شروع کار زیر گذرمجبور به تخریب پارک حاشیه ایی جنب بانک ملی شدندو عملا کاری راکه مخالفت کردند رابه اجبارانجام دادند.
مهندس عباسی از کارشناسان شهرداری مشکل اصلی شهر ما ترافیک انسانی بود که درزمان پیک تردد دراین منطقه ایجاد میشد وعبور ومرورخودروها را مختل می کرد پیشنهاد اولیه ساخت زیرگذر انسانی در تقاطع هابود با این کار میشد بازارچه کوچکی هم زیر همین زیر گذر انسانی اجرا کرد.
به نظر بند روگذر و پل هوایی راه حل بعدی بود که هم کارعملیات اجرایی آن سریع تر انجام می گرفت وهم با براورد هزینه ایی کمتری اجرا میشد.در حال حاضر محلی جهت ایستگاهای تاکسی دراین محدوده بعداز اتمام کار وجود نداردو همچنان ما مشکل ایستگاهارادریم.
مهندس رحمانی کارشناس ارشد شهری وشهرسازی نسبت به زیر گذرنگاهی خوشبینانه دارند،نظر شان این است هرچند مشکلاتی در روند ساخت زیر گذربرای همشهریان آمده ولی کاری است که انجام شده و انشاالله مشکلی پیش نمیآید،ولی زیر گذر آخرین راه حل بود.
از آقای رحمانی در رابطه با وجود آب در زیرگذر سوال شد که آیا در آینده با مشکل مواجه میشود یانه ؟
نه باایجاد سپتیک درخروجیها، ابهای زیر سطحی رامهار کرده و برای مصارف فضای سبز استفاد مینماییم.
مهندس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ازکارشناسان شهرداری ایشان نمی خواستند اسمشان ذکر شود ،نظرشان ساماندهی ترافیک انسانی درتقاطع ها بود که ۸۰ درصد سفرهای درون شهری ما منتهی به این خیابان میشود که شامل کا رکنان دولت وپانصد دستگاه وبلعکس است.چون شهر ما به علت مرکزیتی که ایجاد شده کلیه همشهریان برای همه کارهای روزانه وخرید وحتی گذران وقت فراغت با تاکسی و خودروی شخصی سفرشان به این نقاط ختم می شود .
میشد بااجرای طرح راست گرد در چهاراه قدس قدیم وتقاتع عمران و تعریض خیابان شهید پارسی معضل ترافیک راحل نمود.در صورتی درحال حاضربا بر داشتن ساختمانهای اطراف همین خیابان که در چندسال گذشته غیر قانونی واگذار شده بود عرض خیابان مذکور بالای ۷۰ متر شده که بدون اجرای زیر گذر اتوبانی میشد ساخت
که هرطرف باند آن بدون احتساب جدول وسط هر باند بیش از ۳۰ متر عرض داشته باشد .
ایشان عنوان کردند مشکل بزرگی که ما الان درمرکز شهر با آن ربرو هستیم نبو دپارکینگ خودرواست ،که با اجرای طرح روگذر و پل هوایی ،اززیر روگذر میشد پارکینگ بزرگی ساخت تا مشکل پارک خودروها درمرکز شهر هم حل می شد.
با این تفاسیر وکارشناسی ها نتیجه میگیریم زیر گذر تنها راه حل مشکل ترافیک انسانی و ماشینی نبوده بلکه آخرین راه حل بود.انشاءالله که در دیگر پروژه ها همه جوانب وپارامترها،مزایا و معایب یک طرح با در نظر گرفتن اولویت ها با مطالعه دقیق و بدون عجله وکارشناسی شده دقت رافدای سرعت ننماییم .
انشاءالله
منبع : کبنانیوز